Telif

Ahlâku'l-eşrâf

Yazar : Ubeyd-i Zâkânî

Detaylar

Katalog Türü Ahlak
Eser Numarası 270
Eser Adı Ahlâku'l-eşrâf
Müellif Tam Künyesi Nizâmeddin Ubeydullah Zâkânî el-Kazvînî
Müellif Bilinen Kısa Adı Ubeyd-i Zâkânî
Yüzyıl (Hicri) 8.
Yüzyıl (Miladi) 14.
Vefat Tarihi Hicri 772
Vefat Tarihi Miladi 1370
Dil Farsça
Kütüphane Adı Süleymaniye Yazma Eser Kütüphanesi
Koleksiyon Adı Reisülküttab
Koleksiyon (Demirbaş) Numarası 00992-001
Varak Numarası 1b-14a vr.
Yazı Türü Talik
Eserin Türü Telif
Eserin Baskısı haz. Ali Asgar Halebi, Tahran: İntişarat-ı Esatir, 1374.
Eserin Tanıtımı ve İçerik Bilgileri Müellif 740'da (1339) telif ettiği bu eserini, içinde bulunduğu dönemin ileri gelenlerinin ahlâk anlayışına karşı bir tavır olarak kaleme almıştır. Bu dönemde birtakım yöneticilerin dinî esaslara aykırı ahlâk anlayışına sahip olduklarını belirterek onları kınamaktadır. Ahlâkî temellendirme, felsefî zeminde kesin olarak kabul edilmese de felsefî hüviyete sahip diyebileceğimiz bu eserin, öncelikle mukaddimesinde müellif, felsefî literatürde gördüğümüz tarzda, ahlâkî anlamda insanın durumu ve bu konuda filozofların insan nefsinin ruhani bir cevher olduğunu ve tür olarak insan nefsinin yetkin olabilme istidadı (müstaiddi terakki ve kemâl) taşıdığını savunduğunu söyler. Ve nefsin aklî yönü üzerinde dikkat çekerek filozofların "dört büyük erdem" söylemini okuduğunu ve bunların "dünya ve âhiret saâdeti"ni sağlayacak sebepler olduğunu söyler. Müellif eserinde genel olarak, gerçek ahlâk sahiplerinin kimler olduğunu ve onların hangi vasıfları taşıdığını işlemiştir. Eserde felsefî-memzûç ahlâk literatürü muhtevası hakimdir. Her bir erdemin bablarla tasnif edildiği eserinde müellif dört büyük erdemin yanında "sehâvet, hilim, haya, vefa, sıdk, rahmet/merhamet, şefkat" gibi ahlâkî erdemleri de dahil ederek eserini yedi babta tamamlar. Öncelikle her bir erdem kendi içinde biri -müellifin "bunların yolundan gitme..!" şeklinde bir tenbihte bulunduğu- "mezheb-i muhtâr", diğeri ise "mezheb-i mensûh" şeklinde iki farklı başlıkta incelenmiş ve bu başlıklarda bu erdeme dair özellikle filozofların söylemlerine ve erdemlerin tanımlarına yer verilmiştir. Ayrıca erdemler hakkında Kur’an ve Sünnet'ten -açıklamalar ve delillendirmeler şeklinde- âyet ve hadislere yer verilmiştir. Müellifin "mezheb-i mensûh" ile kastettiği şey önceki seçkin kimselerin ahlâka dair görüşleridir. "Mezheb-i muhtâr" ile kastedilen ise içinde bulunduğu dönemin tercih edip benimsediği ahlâk anlayışıdır. Müellif bu iki zümreden "mensûh" olanının "muhtâr" olana üstünlüğünü belirtmiş ve "mezheb-i muhtâr"ın yanlış anlayışa sahip olduğuna vurgu yapmıştır.
Eserin Konu Başlıkları 1. Bab: Hikmet. 2. Bab: Şecaat. 3. Bab: İffet. 4. Bab: Adalet. 5. Bab: Şecaat. 6. Bab: Hilim. 7. Bab: Haya, vefa, sıdk, rahmet, şefkat. Yukarıdaki her bir babda "mezheb-i mensûh, mezheb-i muhtâr" ibareli başlıklar altında söz konusu erdemler hakkında görüşler verilmektedir.
Eserin Telif Tarihi 740H
Notlar Detaylı bilgi için bk. M. Nazif Şahinoğlu, “Ahlâku’l-eşrâf”, DİA, II, 1989, 18-19.
Sınıflama (Ahlâk Alanı Sınıflaması) Felsefî,Memzûc