Katalog Türü | Ahlak |
Eser Numarası | 386 |
Eser Adı | Tathîrü't-tâviyye fî tahsîni'n-niyye |
Müellif Tam Künyesi | Ebü'l-Hasan Nûreddin Ali b. Sultan Muhammed el-Kārî |
Müellif Bilinen Kısa Adı | Ali el-Kārî |
Yüzyıl (Hicri) | 10. |
Yüzyıl (Miladi) | 16. |
Vefat Tarihi Hicri | 1014 |
Vefat Tarihi Miladi | 1605 |
Dil | Arapça |
Kütüphane Adı | Nuruosmaniye Yazma Eser Kütüphanesi |
Koleksiyon Adı | Nuruosmaniye |
Koleksiyon (Demirbaş) Numarası | 04006-008 |
Varak Numarası | 114b-125a vr. |
Hattat-Müstensih | Ahmed b. Muhammed Şemseddin el-Müderris el-Hanefî |
Yazma İstinsah Tarih | 1013H |
Yazı Türü | Nesih |
Eserin Türü | Telif |
Eserin Tanıtımı ve İçerik Bilgileri | Yazmanın ferâğ kaydında yer alan bilgilere göre müellif bu eserin telifini hicrî 4 Rebîü’l-evvel 1004 Salı günü bitirmiştir. Müellif amel-niyet ilişkisinin işlendiği bu eserine "نية المؤمن خير من عمله/müminin niyeti amelinden daha hayırlıdır" hadisiyle başlar ve bununla "niyet"in hangi yönlerden "amel"den daha hayırlı/iyi olduğu hususunda çeşitli görüşler serdeder. Daha sonra ise hadisin senedi hakkında vârid olan rivâyetlere yer vererek usul açısından değerlendirmelerde bulunur. Müellif öncelikle senedinin zayıf olduğunu söyleyenleri ve daha sonra da hadisin metninin çeşitli yönlerden doğruluğuna dair verilen cevapları sıralamıştır. Ayrıca bazı pasajlarda "Şüphesiz ameller niyetlere göredir" hadisinin tahlillerini yaparak ilgili pasajda anlatmak istediği konuyla alâkalı hadisin nasıl anlaşılması gerektiğini ilgili konu bağlamında açıklar. Eserde genel anlamda niyet-amel ilişkisi üzerinden niyetlerin temiz tutulması, değiştirilmesi, güzelleştirilmesinin veya tüm bunların aksi durumların amele etkisi işlenmektedir. Müellif tüm bunları anlatırken pasajlara "Müminin niyeti amelinden daha hayırlıdır" hadisini zikrederek başlar. |
Eserin Konu Başlıkları | Mukaddime: "Müminin niyeti amelinden daha hayırlıdır" hadisinin usul ve dil açısından tahlili]. ["Müminin niyeti amelinden daha hayırlıdır." Hadisinin metin ve anlam açısından tahlili]: bu bölümde niyet-amel ilişkisi ile ilgili olarak zikredilen konu başlıkları şunlardır: 1-5. İhlâs, doğruluk, nifak, amelsiz niyetin de karşılığının olması, niyet-amel ilişkisini ifade eden müttefak hadisler. 6-11. Niyetin amele nazaran daha sınırsız olması, (niyetin iyi olmasının masiyetten sorumluluğu düşürmeyeceği ve bunun onu iyi kılmayacağı), ilim-niyet ve amel ilişkisi, niyet-i hasene, niyetin ihtiyar’a/irade dahil olanların dışında olması; niyetin kalbin yönlendirmesinden/inbeas ibaret olduğu. [Hâtime]. |
Eserin Telif Tarihi | 20-29/30 Zilkade 1013H |
Sınıflama (Ahlâk Alanı Sınıflaması) | Dinî,Tasavvufî Ahlâk |