Detaylar
Katalog Türü | Ahlak |
Eser Numarası | 417 |
Eser Adı | Sedefîyye |
Eserin Anılan Diğer İsimleri | Risâle-i sedefiyye ve makāle-i düreriyye |
Müellif Tam Künyesi | Ömer Fuâdî Kastamonî |
Müellif Bilinen Kısa Adı | Ömer Fuâdî |
Yüzyıl (Hicri) | 11. |
Yüzyıl (Miladi) | 17. |
Vefat Tarihi Hicri | 1046 |
Vefat Tarihi Miladi | 1636 |
Dil | Türkçe |
Kütüphane Adı | Süleymaniye Yazma Eser Kütüphanesi |
Koleksiyon Adı | Hacı Mahmud Efendi |
Koleksiyon (Demirbaş) Numarası | 02287-002 |
Varak Numarası | 11b-17b vr. |
Yazma İstinsah Tarih | 1037H |
Yazı Türü | Nesih |
Eserin Türü | Telif |
Eserin Tanıtımı ve İçerik Bilgileri | Tam adı Risâle-i Sedefiyye ve Makāle-i Düreriyye şeklinde olan bu eserde müellif kitabını isimlendirme sebebini belirtmese de girişinde Necmeddin er-Râzî’nin el-Menâmât adlı eserinden alıntı yaparak bütün nefsânî ve ruhanî sıfatların tümünün rabbânî sıfatların incilerinin sedefleri olduğunu belirtmek suretiyle eserinin ismini bu itibarla "sedefiyye" olarak adlandırdığı söylenebilir. Eserde müellifin diğer bir eseri olan Muslihü’n-nefs adlı risâlede yer alan kıt‘alar zikredilerek, bunların izahı yapılmaktadır. Risâlenin kaleme alınmasındaki diğer neden ise Muslihü’n-nefs’te zikredilen bu kıt‘aların daha kolay ezberlenmesi ve anlaşılmasını sağlayacak muhtasar bir risâle halinde sunmaktır. Eserin ilk bölümü "nazım"; ikinci bölüm ise "nesir" olarak telif edilmiştir. Müellif eserinde Muslihü’n-nefs adlı eserinden bahsederek bu eserde zikredilen ve nefis mertebelerinin vasıflarını ele alan kıt‘alar yazdığını bu risâlede de kıt‘aları toplu olarak bir araya getirip bunların izahını yapacağını belirtmektedir. Dolayısıyla eser müellifin Muslihü’n-nefs adlı eserinden sonra kaleme alınmıştır. Nazım olarak kaleme alınan birinci bölümde bu kıt‘alardaki nefis mertebeleri ve vasıfları zikredilerek nazım olarak izahı yapılmaktadır. Nesir halindeki ikinci bölüm ise Muslihü’n-nefs adlı esere sonradan yazılan mukaddime mahiyetindedir. Bu bölümde nefsin halleri işlenmektedir. |
Eserin Konu Başlıkları | Mukaddime 1-5. Bab: İbadet, sabır u şükür, şecaat, cidd ve cehd, rıza. 6-10. Bab: Vefa, ketm-i sır (sır saklama), sehâ, affetmek ve hilm, iffet. 11-15. Bab: Şevk ve muhabbet, haya ve tevazu, emanet ve sadâkat, rıfk ve şefkat, ulüvv-i himmet. 16-20. Bab: Teennî ve müşâvere, hilm, gayret, firâset, teyakkuz. 21-24. Bab: İğtinâm-ı fırsat, hazm, sohbet-i ahyâr, riâyet-i hukuk, salanât, vezâret ve tertîb-i hâdem ü haşem ü evlâd (tedbîr-i müdün ve tedbîr-i menzil). Hâtime: Mev‘iza ve nasihât. |
Eserin Telif Tarihi | 1037H |
Notlar | Eserin ferâğ kaydında müellif tarafından düşülen notta risâle hicrî 1037 yılında telif edilip tashih edilmiştir (bk. vr. 17b). Dolayısıyla bu risâle müellifin Muslihü’n-nefs adlı eserinin tashihinin yapıldığı yılda telif edilmiştir. |
Sınıflama (Ahlâk Alanı Sınıflaması) | Dinî,Tasavvufî Ahlâk |