Tercüme

Mehâsin-i ahlâk

Yazar : Ahmet Muhtar

Detaylar

Katalog Türü Ahlak
Eser Numarası 528
Eser Adı Mehâsin-i ahlâk
Müellif Tam Künyesi Ahmet Muhtar Giritli
Müellif Bilinen Kısa Adı Ahmet Muhtar
Yüzyıl (Hicri) 14.
Yüzyıl (Miladi) 20.
Vefat Tarihi Hicri 1327
Vefat Tarihi Miladi 1910
Dil Türkçe
Eserin Türü Tercüme
Eserin Baskısı İstanbul: Mahmud Bey Matbaası, 1314.
Eserin Tanıtımı ve İçerik Bilgileri Eserin iç kapağında verilen bilgilere göre eser Ebû Abdullah Muhyiddin İbnü'l-Arabî'ye nispet edilen (ö.638/1240) Kitâbü’l-Ahlâk, el-Ahlâk adlarıyla da anılan Tehzîbü’l-ahlâk adlı Arapça eserinin Türkçe tercümesidir. Eserin mükaddimesinde mütercim İbnü'l-Arabî’nin Fahreddin er-Râzî’ye ahlâka dair bir risâle kaleme alıp gönderdiğini ifade etmektedir. Ayrıca müellif İbnü'l-Arabî’nin el-Fütûhâtü'l-Mekkiyye adlı eserinin hâtime’sinde oğluna vasiyetini içeren bölümünü de dinî erdemler ahlâkı olarak görmekte ve İbnü'l-Arabî’nin bunları bölümde tafsilatlı işlediğini belirtmektedir. Buna ek olarak İbnü'l-Arabî’nin halkın geneli için ahlâk-ı esâsiyi bir arada zikrettiği veciz bir diğer risâle kaleme aldığını söylemektedir. İşte mütercim bu çalışmasında özellike İbnü'l-Arabî’nin Fahreddin er-Râzî’ye gönderdiği o eserini, el-Fütûhâtü'l-Mekkiyye’deki "bâb-ı vesâyâ" bölümü ile kısmî bazı pasaj ve bölümlerini kullanmıştır. Genel olarak ahlâk ilmini işleyen eser felsefî ahlâk ve tasavvufî ahlâk öğretilerinin mezcedildiği bir eser hüviyetindedir.
Eserin Konu Başlıkları Mütercimin önsözü. Mukaddime/iftitah: Ahlâk’ın fazileti, kötü ahlâkın güzel haletlere dönüşmesinin imkânı, sebeb-i tercüme-i risâle Müellifin mukaddimesi: Nefsin erdemlerinin kemâle ermesinin zorunluluğu, huyun tarifi, insanların ahlâk açısından mertebeleri, ahlâkın değişebilirliğinin zorunluluğunun illeti, şehevî nefs, gadabî nefs, nâtık nefs: Nefsi nâtıkanın fazilet ve rezîletleri: 1. Fasl: Faziletten sayılan ahlâk: İffet, kanaat: kanaatın izahı ve tembellik ve atıllığın kötülenmesi, korunma, hilim, vakar, haya, vedâd, rahmet, vefâ, emanete sahip çıkma, sır saklama, tevâzu, müjdeleme ve güler yüzlülük, dilin doğruluğu, niyetin temiz olması, cömertlik, cesaret, nefisle çekişme, sabır ve sebat, himmet, adalet. 2. [Fasl]: Ayıp ve noksanlıktan sayılan ahlâk: Fücûr, şerre, tebezzül, sefâhet, edebsizlik, gadir, aşırı muhabbet, kasavet, hıyanet, kibir, kizb/yalan, cimrilik, pisliklik/habâset, haset, az himmet, cevr. 3. [Fasl]: Bazı insanların haklarında fazilet veya rezîlet sayılan ahlâk: ikram ve izzet arzusu, ziynet arzusu, övme ve ödül, zühd. a. Ahlâkın ıslahı, insan ferdlerinin birbirlerine olan üstünlüğü, ahlâk erdemlerin servet, şeref ve itibârı arttırması, rezîletlerden çoğunun servet ile ortaya çıkmasıyla fakirlik ve zaruret dolayısyla gizli kalan servet-ü sâmanın yetkin erdemler gibi pâyidar olmaması, tehzîb ahlâka ait tedbirler: Şehvânî nefsin tedbîri, gadâbî nefsin tedbîri, nâtık nefsin tedbîri: Aklî ilimlerler ve ahlâk kitaplarının mütâlaaları ile nâtık nefsin ıslahı. b. Yetkin/kâmil insanın ahlâkı: İnsan-ı kâmil’in vasıfları, insanî yetkinlik, tarîk-i vusûlun tanımı, şehvet ve lezzetlerce itidal sınırını muhafaza etmek, yeme içme. c. Nakit/para ve mal hakkında, hayırlı işlere meyl ve rağbet, şerli işlerden de kaçınmanın zorunluluğu, ayıpları ve çirkinlikleri halkın nazarından gizli tutmak, insanlar içinde kâmil insan mertebesini en fazla kimlerin araması gerektiği. Hâtime.
Sınıflama (Ahlâk Alanı Sınıflaması) Felsefî,Memzûc