Telif

Ahlâk-ı celâlî

Yazar : Celâleddin ed-Devvânî

Detaylar

Katalog Türü Ahlak
Eser Numarası 118
Eser Adı Ahlâk-ı celâlî
Eserin Anılan Diğer İsimleri Levâmiu’l-işrâk fî mekârimi’l-ahlâk
Müellif Tam Künyesi Ebû Abdullah Celâleddin Muhammed b. Es‘ad b. Muhammed ed-Devvânî
Müellif Bilinen Kısa Adı Celâleddin ed-Devvânî
Yüzyıl (Hicri) 9.
Yüzyıl (Miladi) 15.
Vefat Tarihi Hicri 908
Vefat Tarihi Miladi 1504
Dil Farsça
Kütüphane Adı Süleymaniye Yazma Eser Kütüphanesi
Koleksiyon Adı Ayasofya
Koleksiyon (Demirbaş) Numarası 02034
Varak Numarası 1b-125b vr.
Hattat-Müstensih Şefî’i eş-Şerîf
Yazma İstinsah Tarih 0913H
Yazı Türü Talik
Eserin Türü Telif
Eserin Baskısı Luknow: Matbaa-i Münşi Nevl-i Kişver, 1334.
Eserin Tanıtımı ve İçerik Bilgileri Müellifin eserine verdiği Levâmi’ü’l-işrâk… künyesinden, ana konularda verdiği "lâmi‘" başlıklarından ve -bir nevi fasl'ın teknik anlamda karşılığı diyeceğimiz- "lâmi‘" ibaresiyle alt başlıklardan anlaşıcağı üzere eser için "işrâkî" ve "tasavvufî" temayülle yazılmış bir eser demek mümkündür. Müellifin nasıl bir eser kaleme alacağını dile getirdiği ifadelerinde kısaca şunları söylemek mümkündür: Ayet, hadisler, sahabe sözleri, tâbiînin, meşayih ve din imamlarının, ehl-i keşf ve şühûdun, işrak filozoflarının sözleriyle süslenecek olan amelî felsefeye dair konular. Nasîrüddin et-Tûsî’nin Ahlâk-ı Nâsrî’si ve İbn Miskeveyh’in Tehzîbü’l-ahlâk adlı eserinden edilen çokca istifadelerin neticesi olarak bu filozoflarla olan söylem ve tarz benzerliğinin yanında müellif; yukarıda da zikredilen ve tamamen kendisine ait dinî-tasavvufî söylemi de içine alan bir yöntem benimsemekle kendi farklılığını da ortaya koymuştur. Bir başka farklılık ise müellifin diğer ahlâk eserlerinde görülen fakat hacimce daha çok yer kaplayan "sultana övgüler" kısmıdır. Hem eser içerisinde hem de eserin başında ve sonunda bu ögeleri görmek mümkündür.
Eserin Konu Başlıkları Sultana övgü. Eserin yazılış sebebi ve şehzâdeye övgü. Matla‘ (Giriş). Tabsira: Hilâfeti sağlayacak olan hikmetin/felsefenin en faydalı ilim olduğu. Keşf-i gıta: Mizacın değişip değişmeyeceği hakkında. Birinci Lâmi‘: Tehzîb-i ahlâk (bireysel ahlâk): 1. Lem‘a: Mekârim-i ahlâk (güzel huylar). 2. Lem‘a: Erdemler. 3. Lem‘a: Tâlî erdemler. -Hikmet erdemi (tenvîr). 4. Lem‘a: Rezîlete benzeyen huylar. 5. Lem‘a: Erdemlerin zıddı olan rezîletler. 6. Lem‘a: Adalet erdeminin üstünlüğü: Tabsira; hikâye; tenvir. 7. Lem‘a: Adalet türleri: tenvîr. 8. Lem‘a: Erdemlerin kazanılması. 9. Lem‘a: Hıfz-ı sıhhat-i nefs. 10. Lem‘a: Ahlâkî hastalıkların tedavisi. -İşrâk: Hayvânî ve nefsânî nefs hakkında. İkinci Lâmi‘: Tedbîr-i menzil: 1. Lem‘a: Aileye olan ihtiyaç. 2. Lem‘a: Yiyecek ve malların yönetimi. 3. Lem‘a: Aile yönetimi. 4. Lem‘a: Çocuk yönetimi. -Konuşma adâbı. -Oturup kalkma adâbı. -Yemek yeme adâbı. 1. Lem‘a: Ana baba haklarına riayet. 2. Lem‘a: Hizmetçilerin yönetimi. Üçüncü Lâmi‘: Tedbîr-i müdün ve rüsûm-i pâdişâhî (siyaset felsefesi ve devlet başkanlığı): 1. Lem‘a: İnsanın sosyal hayata ihtiyacı ve siyeset felsefesinin önemi. 2. Lem‘a: sevginin üstünlüğü. 3. Lem‘a: Aksâm-ı medine (devlet çeşitleri). 4. Lem‘a: Devlet başkanının yönetimi ve nasıl davranacağı hakkında. 5. Lem‘a: Devlet başkanının yakınlarının ve devlet görevlilerinin sultanlarla nasıl ilişkide bulunacakları. 6. Lem‘a: Dostluğun erdemi ve dostlarla ilişkinin esasları. 7. Lem‘a: Halk tabakalarıyla ilişki. -Ekler (levâhik). 1. Eflâtunun nasihatleri. 2. Aristo’nun nasihatleri. (Sonuç): Şehzâde ve sultana övgü.
Notlar Detaylı bilgi için bk. Harun Anay, Celâleddin Devvânî Hayatı, Eserleri, Ahlâk ve Siyaset Düşüncesi, (doktora tezi), İstanbul Üniversitesi SBE, 1994, s. 233-235.
Sınıflama (Ahlâk Alanı Sınıflaması) Felsefî Ahlâk