Telif

Reyhânü'l-kulûb fî't-tevessül ile'l-mahbûb

Yazar : Cemâleddin el-Gürânî

Detaylar

Katalog Türü Ahlak
Eser Numarası 269
Eser Adı Reyhânü'l-kulûb fî't-tevessül ile'l-mahbûb
Müellif Tam Künyesi Cemâleddin Ebü'l-Mehâsin Yûsuf b. Abdullah el-Gürânî
Müellif Bilinen Kısa Adı Cemâleddin el-Gürânî
Yüzyıl (Hicri) 8.
Yüzyıl (Miladi) 14.
Vefat Tarihi Hicri 768
Vefat Tarihi Miladi 1367
Dil Arapça
Kütüphane Adı Süleymaniye Yazma Eser Kütüphanesi
Koleksiyon Adı Ayasofya
Koleksiyon (Demirbaş) Numarası 02106
Varak Numarası 64b-88b vr.
Yazı Türü Nesih
Eserin Türü Telif
Eserin Tanıtımı ve İçerik Bilgileri Eserinin telif sebebi olarak müellifin girişteki, "…Bazı sevgili dost ve talebelerim benden dönüş/tevbe yolları, hırka giyme, zikri telkin etme ve bütün âdâblar hususunda kendilerine bir şeyler söylememi istediler. Ben de bunları maksatlarına ulaştırmam hususunda onlara yardımcı olsun diye kabul ettim…" şeklindeki ifadelerinden yola çıkarak, talep üzerine ve "kendisiyle amel edilmeye bir vesile olması ve tarîkatta/tarîk-i hâl kendisiyle doğru yola erişilecek nur/aydınlık olması" maksadıyla kaleme alındığı söylenebilir. Müridin sâlik olduğu yolda amelinin nasıl olacağı üzerinde daha çok duran eser tasavvufî ahlâk eserleri içerisinde değerlendirilebilecek mahiyettedir. Ayrıca filozofların "mekârimü’l-ahlâk hakkında söylediklerine itirazlar ve bunlara karşı (sûfîlerin) cevapları" bölümü yer almaktadır.
Eserin Konu Başlıkları 1. Bab: Allah’a dönen/tâib müridin şu dört meşhur hadise göre amelinin nasıl olacağı. 1-4. Hadis: "Ameller niyetlere göredir…, ağlayın, eğer ağlayamıyorsanız ağlar gibi yapın -ki bu sûfîlerin yolunun esasıdır-, kişinin islamının güzelliği kendisini ilgilendirmeyen/mâ lâ yanî şeyleri terketmesidir, ihsânsenin Allah’ı görüyormuş gibi ibadet etmendir. Her ne kadar sen onu görmesen de o seni görüyor". 2. Bab: Tevbe ve tevbenin kabul şartları. 3. Bab: Hırka giyinme hırkanın (kime) nispet edildiği. 4. Bab: Zikir: 1. Fasl: Zikrin âdâbı ve zikirden kastedilenin ne olduğu, zikrin âdâbı: Tevbe, güzel elbise giyme, zikir meclislerini güzel kokuyla güzelleştirme, kıbleye karşı oturma vb. 2. Fasl: Bazı faziletli kimselerin zikrin açıktan yapılmasına itirazları 5. Bab: Bazı faziletli filozofların "mekârim-i ahlâkın, ‘cemalin görünmesi celâlin görünmesinden daha fazladır/iyidir’ sözüne meyilli olduğuna itirazları ve (sûfîler tarafından) onlara cevap olması açısından bunun karşısındaki sözler".
Sınıflama (Ahlâk Alanı Sınıflaması) Dinî,Tasavvufî Ahlâk