| Eserin Konu Başlıkları |  [A. Tarîkler] 1-5. O’nun "Mahlukatın nefesleri adedince Allah’a giden yol" sözü, bizim şerhine başladığımız yolumuz Allah’a en yakın yoldur, muamelat erbabının yolu, tarîkü’l-ahyâr. 6-10. Ahlâkî değiştirme hususunda mücahede ve riyazet ashabının yolu, tarîkü’l-ebrar, İbrâhim Havvas’ın Hızır (a.s.) ile karşılaşmalarının sebebi, hâlis/salih amellerden olan anne-baba’ya iyilik, kibirlilerin yanında cebr-i mütavassıtın gerekliliği 11-15."Tarîk-i şüttâr" [denilen] "es-seyru ilallâh" yolu, ölüm çeşitleri: Kırmızı, beyaz, yeşil, siyah ölüm. [b. Usuller] 1-5. Usul: Tevbe, zühd: Kemâlden sonra cima’yı terketmek zühdten değildir, zühdün hakikati, tevekkül, kanaat: İsraf ve tebzîr arasındaki fark, uzlet: Uzletin aslı (heva ve) hevesin halvet ile uzletidir, halvet ve heveslerin uzleti nefsin yardımıyla ayrılır. vb. 6-10. Usul: Devamlı zikir: Cehrî zikrin etkisi, lâilâhe illallâh, kelime-i tevhîdin faziletinin açıklanması, teveccüh/tamamiyle hakk'a yönelmek: Kendisine tüm makamlar arz olunsa bile onlara yönelmeme, şarihin "Hû" ismi hakkındaki tahkikatı, sabır: Niyet ve istikamet, Hz. Peygamber’in ümmetimin istikameti "hadis"tir sözü, murakabe: Kulun kuvvet ve kudretini bırakmasıdır, şevk, hanîn/özlem çekmek, istiâne ve istiğâse, aşk ve cezbe yolu, ebrâr’ın hali, Ebû Saîd el-Harrâz’ın "Hasenâtü’l-ebrâr seyyiâtü’l-mukārrebîn/iyilerin iyilikleri mukarrebun’un kötülüğü sayılır" sözü, rıza: Kulun nefsinin rızasını bırakmasıdır, Hz. İbrâhim ve İsmâil’in (a.s.) teslîmiyeti, firâset-i akliye, firâset-i keşfiye ve firâset-i tabiîyye, merteb-i iman, merteb-i ihsân ve velâyet, merteb-i nübüvvet ve merteb-i risâlet. [Hâtime]: Şarihin kendisine bu latif şerhin tamamlanmasıyla gösterdiği kolaylığından dolayı Allah’a hamdi. |